Z Krakowa do Wieliczki w 21 minut

Od 14 grudnia 2014 r. Koleje Małopolskie będą przewozić pasażerów na trasie Kraków- Wieliczka nowoczesnymi, klimatyzowanymi pociągami z udogodnieniami dla osób niepełnosprawnych, ze stanowiskami do przewożenia rowerów. Podróż potrwa zaledwie 21 minut, a pociągi będą kursowały w dzień powszedni od godz. 5 do 23 co pół godziny.

Linia Kraków-Wieliczka będzie pierwszą trasą obsługiwana przez spółkę, której właścicielem jest samorząd województwa małopolskiego i pierwszą linią uruchomiona w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA). Na tory wyjedzie sześć nowoczesnych pociągów Acatus Plus, które na potrzeby SKA kupiło Województwo Małopolskie. Po zakończeniu remontu linii kolejowej na trasie wiodącej do Międzynarodowego Portu Lotniczego pociągi z Wieliczki przez Kraków Główny pojadą do  Balic (planuje się, że nastąpi to od 1 września 2015 r.). W przyszłości pociągi Kolei Małopolskich mają także kursować m.in. na trasach Kraków-Tarnów i Kraków-Trzebinia. W sumie do obsługi połączeń pasażerskich w aglomeracji krakowskiej Samorząd Województwa Małopolskiego kupi 10 sztuk elektrycznych pociągów, które będą mogły przewieźć 2 500 pasażerów.

Na trasie z Krakowa do Wieliczki pociągi będą jeździły:

  • w dni robocze w godz. 5.00 – 21.00 co 30 min, w godz. 21.00 – 23.00 co 60 min;
  • w sobotę w godz. 5.00-7.00 i 14.00 do 23.00 - co 60 min, między 7.00-14.00 co 30 minut,
  • w niedzielę i święta w godz. 5.00 – 23.00 co 60 minut

Nowe, elektryczne pociągi mogą jeździć z prędkością do 160 km/h. Zabiorą 290 pasażerów (w tym 138 na miejscach siedzących) w trzyczłonowych pojazdach i  190 (w tym 92 na miejscach siedzących) w dwuczłonowych pojazdach. Wnętrza będą monitorowane, klimatyzowane i wyposażone w 19–calowe  monitory LCD, głośniki i wyświetlacze LED z informacjami dla pasażerów. W pociągach będą też udogodnienia dla niepełnosprawnych (w tym stanowiska do przewozu osób na wózkach inwalidzkich), miejsca do przewozu rowerów, system liczenia pasażerów, biletomaty i kasowniki. Wszystkie stopnie w pojeździe będą podświetlone diodami LED. W takiej samej technologii ma zostać wykonane całe oświetlenie wewnątrz pociągu. Fotele pasażerów będą miały wprofilowany zagłóweki i podłokietniki. Każda para foteli jest wyposażona w gniazda elektryczne umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych.

Korzyści z powołania spółki Koleje Małopolskie to:

  • realizacja wojewódzkich i międzywojewódzkich przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym w tym w strefie transgranicznej oraz świadczenie usług związanych z przewozem;
  • rozwijanie nowoczesnej komunikacji kolejowej na terenie województwa małopolskiego;
  • wykorzystanie węzłów przesiadkowych Park&Ride z innymi przewoźnikami (MPK, inni przewoźnicy);
  • zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów;
  • wprowadzenie cykliczności przewozów;
  • zwiększenie komfortu podróży;
  • integrowanie komunikacji publicznej;
  • zintegrowanie ofert taryfowych wiążących kolej i innych przewoźników (komunikacja miejska) oraz integracja systemów pasażerskiego transportu zbiorowego;
  • zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko poprzez przejęcie ruchu pasażerskiego z transportu drogowego przez transport kolejowy;
  • doskonalenie i podnoszenie standardów w zakresie transportu kolejowego;
  • poprawa dostępności pociągów dla osób o ograniczonej mobilności;
  • zakup i modernizacja taboru kolejowego.

Logo

Koleje Małopolskie sp. z o.o.

ul. Racławicka 56/416
30-017 Kraków

Adres do korespondencji:

ul. Wodna 2
30-556 Kraków

Sekretariat:

tel:. (12) 307 17 14 (7:00 - 15:00)

Infolinia:

703 20 20 25 (24h)

opłata 1,29 zł/min

Logo Województwa Małopolskiego

Partnerzy

Logo e-podróżnik     Logo Jak dojadę     Herb Wieliczki