Projekt pn. „Budowa i wyposażenie zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego” jest jednym ze strategicznych inwestycji Województwa Małopolskiego, mający na celu całościowe wsparcie regionalnych przewozów kolejowych w Małopolsce. Inwestycja ta finansowana jest z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 Działania 7.2 Transport kolejowy, Poddziałania 7.2.1 Tabor kolejowy, budżetu województwa małopolskiego oraz środków własnych spółki Koleje Małopolskie.
Cel:
- możliwość wykonywania usług utrzymaniowo-serwisowych na pojazdach kolejowych,
- wzmocnienie kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich poprzez zwiększenie wykorzystania transportu kolejowego w Małopolsce
- poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróży pasażerów w przewozach kolejowych na terenie województwa,
Przeznaczenie:
- obsługa taboru kolejowego z terenu województwa małopolskiego;
- wykonywanie napraw bieżących i awaryjnych taboru oraz przeglądów okresowych w zakresie poziomów utrzymania P1, P2, P3;
- zapewnienie całorocznego mycia i czyszczenia taboru, w myjni z obiegiem zamkniętym.
Lokalizacja: stacja kolejowa Kraków Towarowy.
Powierzchnia terenu: 3,38 ha (dzierżawa na 30 lat od PKP S.A.).
Projektowane wymiary zewnętrzne hali: ok. 36 m x 141 m.
Łączna pojemność zaplecza: ok. 25-30 pojazdów 4-5 członowych.
Zaplecze techniczne do obsługi taboru kolejowego:
Układ torowy:
- Tory w większości zelektryfikowane;
- Hala: 3 tory o nawierzchni bezpodsypkowej i długości 140 m, w tym 2 tory przeglądowo-naprawcze, 1 tor myjni z obiegiem zamkniętym;
- Tory postojowe: 20 torów postojowych o łącznej długości ok. 2 000 m.
Wyposażenie:
- Myjnia automatyczna, oczyszczalnia ścieków;
- Tokarka podtorowa;
- Suwnica mostowa;
- Urządzenie do pomiaru nacisku kół;
- Laserowy system pomiaru i kontroli zużycia kół;
- Podnośniki pojazdów szynowych;
- Stanowisko badania pantografów;
- Stanowisko do opróżniania WC i wodowania zbiorników;
- Stanowisko do zapiaszczania i odladzania składów;
- Pomieszczenia magazynowe, socjalne oraz biurowe.
Korzyści:
- Mniejsza awaryjność taboru;
- Zaoszczędzenie czasu potrzebnego na podstawienie składów do miejsca wykonywania przeglądu;
- Wyeliminowanie ryzyka oczekiwania na wjazd na tory serwisowe zewnętrznych operatorów;
- Możliwość inwestowania w nowe składy;
- Nowe miejsca pracy.
Szczegóły:
Cena brutto realizacji inwestycji pn. „Budowa i wyposażenie zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego.” przez Konsorcjum Firm Budimex S.A. i KZN Rail Sp. z o.o. –
73 949 000 zł netto (90 957 270,00 zł brutto)
Wartość dofinansowania - 59 099 534,40 zł
Termin realizacji inwestycji – 18 miesięcy od dnia podpisania umowy
Kalendarium:
30 września 2019 r. - Złożenie wniosku o dofinansowanie.
19 grudnia 2019 r. - Ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę pn. „Budowa i wyposażenie zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego”.
23 kwietnia 2020 r. - Uchwała nr 597/20 Zarządu Województwa Małopolskiego w sprawie wyboru do dofinansowania projektu.
20 maja 2020 r. - Ogłoszenie przetargu na Usługę Inżyniera Kontraktu.
7 lipca 2020 r. - Podpisanie umowy o dofinansowanie.
8 lipca 2020 r. - Podpisanie umowy wykonawczej na zaprojektowanie i budowę z Konsorcjum firm Budimex S.A i KZN Rail Sp. z o.o..
Postępy przy budowie zaplecza technicznego:
1. Przejęcie całego terenu pod budowę zaplecza od PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Krakowie.
2. Przejęcie do realizacji harmonogramu rzeczowo-finansowego od generalnego wykonawcy firmy Budimex i EkoCentrum (Inżynier Kontraktu).
3. Analiza koncepcji projektowej budowy zaplecza przedstawionej przez firmę Budimex.
Zdjęcia z podpisania umowy z Konsorcjum: