Pociągi do Balic pojadą jeszcze tego lata

– Oczekujemy, że niezwłocznie zostaną wykonane prace umożliwiające kursowanie pociągów na trasie Kraków – Balice, że zostaną przeprowadzone jazdy techniczne, a obsługa naszych pociągów będzie miała czas na zapoznanie się z układem torowym i nową, zmodernizowaną linią kolejową. Wówczas, razem z PKP PLK, podejmiemy decyzję o rozpoczęciu kursowania pociągów – mówi Ryszard Rębilas, prezes Kolei Małopolskich.

Kazimierz Krakowski: - Od 1 września Koleje Małopolskie miały co pół godziny wozić pasażerów na trasie między Krakowem Głównym a portem lotniczym w Balicach. Ustalone zostały ceny biletów, PKP PLK wywiesiły do publicznej wiadomości rozkłady jazdy na tej trasie. Dlaczego pociągi nie pojadą od 1 września na tej trasie?

Ryszard Rębilas: - 21 sierpnia zarządca infrastruktury – PKP PLK S.A – przekazał nam informację, że wykonawca przebudowy linii kolejowej do portu lotniczego Kraków Balice nie zakończył części prac remontowych w zakładanym terminie. Dotyczy to uzupełnienia prac przy sieci trakcyjnej, przy nawierzchni torów. Do wykonania pozostało także zakończenie instalowania systemów sterowania ruchem kolejowym. Uzyskaliśmy informacje od PKP PLK S.A, że od 1 września istnieje co prawda możliwość uruchomienia połączenia na tej trasie, ale pociągi mogłyby kursować średnio co godzinę.

- A to rozwiązanie nie jest satysfakcjonujące dla Kolei Małopolskich?

- Nie tylko nie jest satysfakcjonujące dla nas, ale przede wszystkim dla naszych pasażerów. Pasażerowie musieliby długo czekać na przejazd pociągiem. Należy także zaznaczyć, że na tej trasie nie odbyły się żadne przejazdy techniczne, które są niezbędne do tego, aby móc wprowadzić kursowanie pociągów nawet z częstotliwością co godzinę. Takie przejazdy są konieczne do sprawdzenia, czy prawidłowo ułożone są tory, właściwie działa sieć trakcyjna oraz sygnalizacja przejazdowa. Tego nie uczyniono, nie może więc być mowy o rozpoczęciu kursowania pociągów na tej trasie od 1 września.

- Co państwo zamierzają zrobić w tej sytuacji?

Oczekujemy, że zarządca infrastruktury kolejowej doprowadzi do tego, że niezwłocznie zostaną wykonane prace umożliwiające kursowanie pociągów na tej trasie, że zostaną przeprowadzone jazdy techniczne, a obsługa naszych pociągów będzie miała czas na zapoznanie się z układem torowym i nową, zmodernizowaną linią kolejową. Wówczas, razem z PKP PLK, podejmiemy decyzję o rozpoczęciu kursowania pociągów na tej trasie zgodnie z ustalonym wcześniej rozkładem jazdy, czyli będą to przejazdy o stałych porach, cykliczne, co pół godziny, tak jak miało to być w ofercie przygotowanej na 1 września.

- Kiedy pierwsze pociągi zaczną kursować między Krakowem a Balicami?

PKP PLK twierdzą, że zależy im na jak najszybszym przekazaniu tej linii do eksploatacji, cały czas monitorują prace wykonawcy remontu na tej linii i jest duże prawdopodobieństwo, że we wrześniu te prace zostaną zakończone. Liczymy na to, że jeszcze w końcówce sezonu letniego turyści będą mogli jeździć na trasie Wieliczka – Kraków – Balice.

- Po ujawnieniu ceny biletu  z Krakowa od Balic część internautów uznało, że 8 zł z Krakowa do Balic to za wysoka cena, zwłaszcza w porównaniu z ceną biletu na trasie Kraków-Wieliczka, który kosztuje 3 zł.

- Na linii Kraków Główny-Balice zostały wybudowane trzy dodatkowe przystanki: Kraków-Młynówka, Kraków-Zakliki i Kraków-Olszanica. Bilety z Krakowa Głównego do Krakowa Olszanicy będą kosztować 3 zł. Natomiast 8 zł zapłacą tylko ci, którzy będą dojeżdżać do przystanku końcowego Kraków-Lotnisko. Bilety miesięczne na trasie Kraków Główny – Kraków-Lotnisko będą kosztować 65 zł, czyli tyle samo ile na trasie z Wieliczki Rynek-Kopalnia do Krakowa Głównego. Warto także dodać, że znacznie wzrosną ponoszone przez nas opłaty związane z korzystaniem z infrastruktury linii kolejowej na trasie Kraków Główny – Kraków-Lotnisko. Dostęp do tej linii będzie o prawie 50% wyższy niż w przypadku kursujących na tej linii wcześniej spalinowych szynobusów. Ponadto PKP PLK poinformowały nas, że opłaty za każdy wjazd naszych pociągów na przystanek Kraków Główny oraz Kraków-Lotnisko będą o prawie 100% wyższe niż w przypadku wcześniej obsługiwanego połączenia na tej trasie. Wszystko to musiało zostać wkalkulowane w cenę biletu końcowego do przystanku Kraków-Lotnisko.

- Internauci dopytują się, czy będzie bilet zintegrowany z komunikacją miejską na trasie Kraków – Balice. Będzie?

- Prowadzimy rozmowy z ZIKiT-em, aby na trasie z Krakowa Głównego do przystanku Kraków-Olszanica można było korzystać z 70-minutowego biletu zintegrowanego z komunikacją miejską. Mamy nadzieję, że te rozmowy uda nam się zakończyć we wrześniu. Natomiast bilety miesięczne już z chwilą uruchomienia połączenia będą obowiązywały zarówno na pociągi Kolei Małopolskich jak i komunikację miejską w Krakowie dla przystanków: Kraków Główny, Kraków-Młynówka, Kraków-Zakliki, Kraków-Olszanica, Kraków-Lotnisko.

- Kiedy pociągi Kolei Małopolskich zaczną wozić pasażerów na trasie Kraków – Miechów oraz Sędziszów?

- Zgodnie z decyzją Zarządu Województwa Małopolskiego Koleje Małopolskie od 13 grudnia 2015 r. będą obsługiwać połączenie na trasie z Krakowa do Miechowa i Sędziszowa. Już teraz przygotowujemy atrakcyjne oferty dotyczące biletów czasowych, jednorazowych i miesięcznych. Istotne jest to, że zwiększy się liczba pociągów na tej linii. Będzie tam kursować siedem par pociągów więcej niż obecnie.

Cała rozmowa w portalu KRK NEWS, do przeczytania tutaj

Logo

Koleje Małopolskie sp. z o.o.

ul. Racławicka 56/416
30-017 Kraków

Adres do korespondencji:

ul. Wodna 2
30-556 Kraków

Sekretariat:

tel:. (12) 307 17 14 (7:00 - 15:00)

Infolinia:

703 20 20 25 (24h)

opłata 1,29 zł/min

Logo Województwa Małopolskiego

Partnerzy

Logo e-podróżnik     Logo Jak dojadę     Herb Wieliczki