Na zdjęciu od góry: stojąca na torach lokomotywa ET21-57 w kolorze zielonym. Na zdjęciach poniżej wagon z serii Bhuxz w kolorze stalowym ciągnięty przez lokomotywę parową oraz dwa wagony z serii Bhixt  w kolorze brązowym ciągnięte przez lokomotywę parową.

"Szczupakiem" z 1939 oku z Krakowa do Wieliczki

Przejażdżka wagonem z 1939 r. na trasie Kraków Główny - Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Główny może być atrakcją niedzielnego popołudnia, dla tych którzy lubią zabytkowe pociągi. Z okazji 55 rocznicy elektryfikacji linii Kraków-Wieliczka 29 marca 2015 r. spółka Koleje Małopolskie zaplanowała przejazd pociągami retro.

Zabytkowe składy wyruszą z Krakowa do Wieliczki o 12.10, 13.10 i 14.10, a z Wieliczki do Krakowa pojadą o 12.38, 13.38 i 14.38. Cena biletu wyniesie tyle samo ile za przejazd normalnymi pociągami na tej trasie. Ze stacji Kraków Główny pociągi odjadą z peronu 1. Skład zostanie podstawiony w Krakowie o. 11,20 i od tej godziny będzie można zwiedzić wagony czy zrobić pamiątkowe zdjęcia.

Wagon bhuxz

Wagon z serii Bhuxz

W składzie znajda się dwa wagony z serii Bhixt oraz jeden z serii Bhuxz oraz lokomotywy EU06-01 i ET21-57. Dwa wagony pochodzą z 1964 r. i na regularnych trasach kursowały do połowy lat 90. Natomiast ten pierwszy został zbudowany w 1939 r. w Zakładach Lilpopa w Warszawie i był wówczas bardzo nowoczesnym wagonem o konstrukcji stalowej. Wagony te charakteryzowały się bardzo komfortowym i eleganckim wykończeniem wnętrza. Wagon posiada 8 przedziałów po 8 miejsc na miękkich kanapach. Z uwagi na zwężenie pudła na końcach wagonów - dla poprawienia aerodynamiki - wagony te nazywano „szczupakami”. Wagony tej serii przeznaczone były do obsługi najbardziej prestiżowych pociągów w okresie przedwojennym i powojennym do połowy lat 60.

wagony Bhixt

Wagon z serii Bhixt 

Lokomotywa ET21-57 jest reprezentantem pierwszej serii produkcyjnej lokomotywy towarowej typu 3E produkowanej we wrocławskim Pafawagu w latach 1957-1960. Natomiast lokomotywa EU06-01 jest reprezentantem serii elektrowozów wyprodukowanych w 1962 w Wielkiej Brytanii na zamówienie PKP. Założenia konstrukcyjne tych bardzo nowoczesnych na ówczesne czasy lokomotyw opracowało Centralne Biuro Konstrukcyjne w Poznaniu. Łącznie zakupiono i zostało dostarczonych 20 egzemplarzy lokomotyw serii EU06. Wraz z zakupem tej serii PKP zakupiły licencję, która umożliwiła produkcję polskich EU07, które stanowią do dnia dzisiejszego najliczniejszą serię lokomotyw w różnych odmianach przeznaczonych do ruchu obsługi pasażerskiego w Polsce.

Zdjęcia: Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce (http://skansenchabowka.pl)

Logo

Koleje Małopolskie sp. z o.o.

ul. Racławicka 56/416
30-017 Kraków

Adres do korespondencji:

ul. Wodna 2
30-556 Kraków

Sekretariat:

tel:. (12) 307 17 14 (7:00 - 15:00)

Infolinia:

703 20 20 25 (24h)

opłata 1,29 zł/min

Logo Województwa Małopolskiego

Partnerzy

Logo e-podróżnik     Logo Jak dojadę     Herb Wieliczki