Strategia Rozwoju Transportu w Województwie Małopolskim na lata 2010-2030, przyjęta uchwałą nr 1434/10 Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 25 listopada 2010 r. przewiduje rozwój infrastruktury i taboru tak, aby zapewnić podaż usług odpowiednią do istniejącego popytu, a przez podniesienie ich jakości, przyczynić się do wzrostu udziału transportu kolejowego w przewozie towarów i pasażerów, a także zwiększenie dostępności transportowej regionów Małopolski.
W celach szczegółowych Strategii wymieniono między innymi:
- rozwój regionalnych przewozów pasażerskich,
- podniesienie efektywności ekonomicznej, konkurencyjności i atrakcyjności przewozów regionalnych względem transportu drogowego (publicznego i indywidualnego), a w rezultacie przeniesienie części popytu z transportu drogowego na kolejowy. Osiągnięte to zostanie między innymi przez modernizację i zakupy nowego taboru, dostosowanie wielkości składów pociągów do popytu oraz skomputeryzowane i długookresowe planowanie połączeń regionalnych,
Realizując cele Strategii podjęto decyzję o uruchomieniu w pierwszym etapie trzech linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w relacji:
- Tarnów – Kraków – Trzebinia,
- Sędziszów – Kraków – Podbory Skawińskie,
- MPL Balice – Kraków – Wieliczka Rynek
oraz zakup, w ramach Projektu POiŚ 7.3 przy współudziale środków Województwa Małopolskiego, taboru kolejowego służącego do obsługi połączeń aglomeracyjnych w ilości 10 szt., w tym 6 szt. trójczłonowych i 4 szt. Dwuczłonowych, które w ramach umowy dzierżawy zostaną udostępnione Kolejom Małopolskim.
Powołana przez Samorząd Województwa Małopolskiego Spółka Koleje Małopolskie działać będzie w sferze użyteczności publicznej, w szczególności poprzez:
- realizację wojewódzkich i międzywojewódzkich przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym w tym w strefie transgranicznej oraz świadczenie usług związanych z przewozem,
- rozwijanie nowoczesnej komunikacji kolejowej na terenie województwa małopolskiego,
- wykorzystanie węzłów przesiadkowych Park&Ride z innymi przewoźnikami (MPK, inni przewoźnicy),
- zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów,
- wprowadzenie cykliczności przewozów,
- zwiększenie komfortu podróży,
- integrowanie komunikacji publicznej,
- zintegrowanie ofert taryfowych wiążących kolej i innych przewoźników (komunikacja miejska) oraz integracja systemów pasażerskiego transportu zbiorowego,
- zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko poprzez przejęcie ruch pasażerskiego z transportu drogowego przez transport kolejowy,
- doskonalenie i podnoszenie standardów w zakresie transportu kolejowego,
- poprawa dostępności pociągów dla osób o ograniczonej mobilności,
- zakup i modernizację taboru kolejowego.